Informasjon i forbindelse med faktura for unødig utrykning

Til abonnent av direktetilkoblet brannalarm tilknyttet 110-sentral

Gebyret for unødig utrykning øker fra kr. 7500 kr til kr. 9500 kr med virkning fra 1. januar 2026.

Salten Brann IKS betjener kunder over hele Nordland med automatisk brannalarm tilknyttet 110 sentralen. Vi har de siste årene opplevd en økning i unødige alarmer, og hvor vi erfarer at brukere og beboere av bygninger utviser manglende forståelse for utløst alarm og/eller mangler tilstrekkelig kjennskap til gjeldende rutiner for varsling ved utløst alarm.

Vi vil med dette forsøke å bevisste gjøre våre utfordringer hvor det er behov for å sikre brannvesenets kapasitet til å ivareta hendelser som har et reelt behov for umiddelbar hjelp, redusere unødige utrykninger som bidrar til økt risiko i trafikkbildet, samt forhindre uhensiktsmessige kostnader tilknyttet døgnbemannet beredskap. Hovedmålet er at du som kunde skal være sikret en pålitelig og kostnadseffekiv tjeneste når behovet for bistand er reelt og sekundene teller.

Selskapet tillater seg å minne om at du som kunde har ansvar for årlig vedlikehold og kontroll av anlegget, tilrettelegging og orientering overfor bygningens brukere og beboere, samt utføre andre tiltak som kan bidra til å redusere omfanget av unødige alarmer. Ved avtaleinngåelse med Salten Brann IKS har du som kunde blant annet akseptert følgende punkt;

«Ved unødig alarm på grunn av uforsiktighet, manglende vedlikehold eller manglende rutiner ved normale driftsforhold, kan brannvesenet kreve at utgiftene i forbindelse med utrykninger blir refundert.»

Ta gjerne kontakt med oss dersom det er behov for gjennomgang av forebyggende tiltak, eller ved andre forespørsler tilknyttet deres abonnementsavtale. 
Selskapet henviser til utrykningslogg for detaljert beskrivelse av hendelsen som utgjør grunnlaget for fakturaen.

Vennligst informer byggets brukere/beboere om å ringe 110 umiddelbart ved utløst alarm, uansett årsak!